toerkoopsombrero.reismee.nl

Jordanie

In november bezocht ik Jordanie. Het land wat één van de zeven wereldwonderen herbergt en waar nog veel overblijfselen te vinden zijn uit de Romeinse tijd. Maar ook waar je je kan ontspannen in één van de luxe hotels in Aqaba aan de Rode Zee en waar je kan dobberen in de Dode Zee. Waar mensen gesluierd rondlopen, zo ontzettend vriendelijk zijn en waar de maaltijden steeds weer een feest zijn omdat zeheerlijk bereid worden. Ik geef u graag een korte impressie van een prachtig land waar iedereen zich waant in een sprookje ver weg van Nederland en toch maar opongeveer 5uur vliegen van Amsterdam.

Ikvlieg van Amsterdam naar Aqaba, de bekendste badplaats aan de Rode Zee. Hier worden middenklasse- maar ook superdeluxe vijf-sterren hotels aangeboden. Wissel een dag aan het zwembad eens af met een dag strand waar de lokale bevolking ook ligt en waarje jeogen uitkijkt. Natuurlijk ben ik niet in Jordanie om aan het strand te liggen dus verheug ik me erop dat we naar het Noorden rijden, op weg naar de Dode Zee. Onderweg bezoeken we Madaba waar we kennis maken met de lokale bevolking en een bezoek brengen aan een kerkmeteen mozaikvloer, waaronder een kaart van het heilige land. Vervolgens rijden we de Mount Nebo op voor een prachtig uitzicht en de plaats waar Mozes het beloofde land zag en waar hij ook begraven ligt.Het landschap onderweg is prachtig, bergachtig met veel mooie uitzichten.

Wanneer we aankomen in ons mooie hotel aan de Dode Zee staat er maar één ding op ons programma. Badkleding aan en de dobberen in/op het water met hethoge zoutgehalte. We smeren ons in met de modderwat in potten voor ons klaarstaat, laten dit inwerken terwijl we genieten van zonsondergang en spoelen ons vervolgens af om met een zacht huidje ons bed in te kruipen. Hetzoutgehalte in de Dode Zee is zo hoog dat je niet kan zinken. Of je nu rechtop staat of gaat liggen, een boekje lezen is altijd mogelijk zonder dat dit nat wordt. Een mooie bijkomstigheid is dat je huid gelijk een verjongingskuur ondergaat en dat dus ook veel mensen met huidklachten hier naar toe komen voor enkele behandelingen.

Een verrassend hoogtepunt is een bezoek aan de stad Jerash, ook bekend als het Pompei van het Midden Oosten. Door het as van een vulkaanuitbarsting zijnveel Romeinse gebouwengoed bewaard gebleven. We wandelen hier uren rond en maken de mooiste foto's. Misschien in Jerash niet zo bekend als Petra maar zeker de moeite waard om te bezoeken. Ik ben er zeer van onder de indruk en maak op één ochtend al meer dan 100 foto's.

Na dit bezoek rijden we naar de hoofdstad van Jordanie, Amman. Met de bus maken we een stadstour en bezoeken o.a. de grote Moskee, het theater en wandelen door de souks waar we souverniers kopen en etenmet de lokale bevolking. De mensen zijn ontzettend vriendelijk. Ze praten met ons en willen best op de foto. 's Avonds eten we in stijl in een lokaal restaurantaan een grote rondetafel met tientallen hapjes. Heerlijk! We worden omringt door Jordaniers in lokale kleding zuigend aan een waterpijp en modern geklede gezinnen.

Natuurlijk heb ik me vooral verheugd opeen bezoek aanPetra, één van de zeven wereldwonderen.Een stad uitgehakt uit de rode rotsen. En nu maar hopen dat het echt zo indrukwekkend is als men zegt. Eerst wandelen we ongeveer 20 minuten door een kloof met prachtige rode rotswanden. Het is geen moeilijke wandeling maar je kan er ook voor kiezen om met paard en wagen naar de facade gebracht te worden. Zonder er op voorbereid te zijn ben je aan het einde van de kloof gekomen en kijk je opeens tegen de grotefacade omhoog. Fantastisch mooi! Na vele foto's gemaakt te hebbenlopen we door. Het is tenslotte een heel dorp en kan je er uren wandelen en genieten.

Na al dit moois verwacht ik niet dat het nog mooier kanmaar we hebben nog een overnachting gepland staan in de woestijn Wadi Rum. We slapen in tenten en eten buiten rond het vuur. 's Nachts wandelen we een stuk van ons tentenkamp af en liggen op onze ruggen naar de sterren te staren. De jeepsafari en de overnachting laten een grote indruk achter en al slapen we een nachtje wat minder goed, vergeten doe ik dit nooit meer.

Eigenlijk wil ik helemaal niet weg uit Jordanie maar toch lopen we met onze koffer de grens over naar Israel. We overnachten in Eilat en verbazen ons over het enorme verschil tussen deze twee bestemmingen. Het prachtige islamitische, sprookjesachtige Jordanie en op een paar kilometer afstand het christelijke bruisende Eilat met honderden restaurants en nachtclubs. Vanuit Israel kan men op excursie naar Petra, Wadi Rum en de Dode Zee dus een combinatie maken tussen beide landen is hier heel goed mogelijk. Ook worden er rondreizen Jordanie aangeboden met een verlenging in Eilat.

Geniet vande paar foto's en de korte video bij dit verslag en ik hoop dat jullie zelf ooit dit sprookje zelf mogen meemaken.

Nicole van Alebeek