toerkoopsombrero.reismee.nl

Reis met Tineke mee naar Sardinie

Reis met mij naar Sardinië een geweldige parel in de Middellandse Zee.

We zijn in het voorjaar naar Sardinië gegaan per vliegtuig naar Alghero (een stadje aan de westkust van het eiland). De luchthaven ligt 12 km ten noorden van Alghero. Toeristisch gezien een van de leukste plaatsen. Op zondag wordt er druk gewandeld over de boulevard door zowel de toeristen als de Italianen. Het is een leuke plaats met een groot aanbod van winkels, restaurants, bars, een jachthaven en een groot strand.

Het is heerlijk ronddwalen door de oude binnenstad met smalle steegjes en leuke winkeltjes. De Kathedraal Santa Maria uit de 16e eeuw is erg mooi.

Het eiland heeft veel te bieden en daarom is een auto huren zeker aan te bevelen (echt noodzakelijk) om dit prachtige eiland te verkennen. Het is een groen eiland met vele prachtige baaien en ook mooie zandstranden.

Parkeren met de auto is vaak niet gratis en op veel plaatsen heeft men de blauwe parkeerkaart nodig. Is meestal standaard in de huurauto.

Neem ook een boekje 'Italiaans op reis' mee omdat men vaak geen Engels spreekt. Laat staan in de kleine dorpen onderweg waar je wel heerlijke koffie kunt drinken. Ook in de hotels wordt lang niet door iedereen Engels gesproken.

Wij hebben geprobeerd het eiland zo goed mogelijk te verkennen en zijn vanuit Alghero via de S292 richting Pozzamaggiore gereden om daarna richting de Costa Verde te gaan waar we uiteindelijk net niet tot Piscinas konden komen omdat het laatste deel onverhard was. Het is een prachtig duingebied met duinen tot wel 60 meter hoog en een helderblauwe zee. Onderweg genieten wij van de vele prachtige bloemen en de bloeiende hei (brem).

Onderweg moet je wel goed opletten omdat de verkeersborden erg kunnen variëren. Er komt meestal ook geen bord met einde alle verboden.

Onderweg komen wij ook langs plaatsen zoals Macomer en Oristano. Beide zijn leuke plaatsen.

Tegen de avond keren wij terug naar Nuoro dat helemaal aan de andere kant (aan de oostkant) ligt van Sardinië.

Onderweg blijft het genieten van de natuur. Diepe dalen met prachtige vergezichten, hoge bergen, heuvels allemaal prachtig begroeid met vele soorten groen in allerlei kleuren.

Nuoro ligt 600 meter boven zeeniveau. Het is een plaats in het binnenland van waaruit je leuke excursies kunt maken. Het is een typisch Sardijnse plaats zonder massatourisme. De avond eindigt met een bijzonder lekkere pizza en natuurlijk een glas Sardijnse wijn.

Plaatsen in de omgeving die je zeker moet bekijken zijn Oliena en Orgosola. Neem wel de goede route naar Orgosolo omdat deze erg mooi is (S22).

Oliena is een leuk bergdorp. Wandelaars, mountainbikers komen hier ook zeker aan hun trekken. Orgosolo staat bekend om zijn politiek getinte muurschilderingen. De traditie van muurschilderingen dateert uit de jaren 60. Een protest tegen de sociale onderdrukking. Ook heeft men hier een prachtig uitzicht over het dal. Het is een geweldig mooie omgeving waar je ook de stilte van de natuur kunt beleven.

We zijn ook helemaal naar het zuiden gereden via Villaputzu naar Cagliari. Er ligt een goede autoweg.

Het is duidelijk nog wel het begin van het seizoen. Het zwembad van de appartementen Porto Corallo is nog niet gevuld. De omgeving is hier wat vlakker. Prima strandbestemming. Ook de Costa Rei ligt aan deze kant.

We rijden verder richting Cagliari en zien onderweg wederom een prachtige kustlijn. Cagliari laten wij verder voor wat het is en gaan richting Bosa dat weer aan de westkant ligt. We nemen tot Oristano de autoweg om daarna weer een kustweg te volgen. De wegen langs de kust zijn bijzonder mooi. In Bosa verblijven wij 2 nachten. In Bosa ontdekken wij een prima restaurant waar wij heel lekker eten. Bosa heeft een middeleeuws centrum met veel kleurige huizen. Ook het kasteel Malaspina is een trekpleister. Niet ver van Bosa ligt Bosa Marina met een leuk strand en ook een wandelboulevard. Ook de kerk in Bosa is een bezoekje waard. De kathedraal is ongeveer twee eeuwen oud. Bosa zelf ligt aan een rivier de Temo.

De route langs de kust( SP49) van Bosa naar Alghero is ook een aanrader. De natuur is hier op zijn best. Prachtige baaien met grillige rotsen.

30 april vertrekken wij naar Santa Teresa Gallure. We gaan eerst naar Porto Torres, een belangrijke havenplaats van waar ferries vertrekken richting Genua en Toulouse. Gelukkig knapt het weer op. Wij vervolgen wij onze tocht via de kustroute S90 naar Castelsardo en Valledoria. Beide zijn leuke plaatsen; Castelsardo heeft een jachthaven. Mooie omgeving. Hierna brengen wij een bezoekje aan de Costa Paradiso. Dit is echt een geweldig mooi gebied waar men bungalows heeft gebouwd in de stijl van het landschap.

Het is een enorm groot vakantiedorp tegen de berghellingen gebouwd. Ruim van opzet.

Een auto is hier onontbeerlijk. De afstanden zijn best groot en het is ook heel belangrijk om te weten dat in het voor- en naseizoen lang niet alles is geopend.

We rijden rustig door naar onze eindbestemming voor vandaag: Santa Teresa Gallura. De meest noordelijke plaats van Sardinië. Hier vertrekt ook de ferrie naar Bonifatius (Corsica). Het is een leuke plaats met een niet al te groot centrum. Voldoende restaurantjes. Een jachthaven, een gezellig plein. Op de stranden is het heerlijk relaxen, maar er zijn ook vele sportieve activiteiten te doen. Denk bijvoorbeeld aan snorkelen, duiken (al dan niet met een ervaren gids), windsurfen en waterskiën. Het is ook zeker aan te raden een dag een motorbootje te huren en er zelf op uit te trekken naar afgelegen stranden.

Ons hotel is prima. 10 min. lopen naar het centrum. Het heeft een heerlijk zwembad en dat is in de zomer heerlijk na een dagje Sardinië.

Vanuit deze plaats hebben wij een uitgebreide tocht gemaakt naar de Costa Smeralda. De luxe kust van Sardinië. Onderweg bezoeken we eerst plaatsen zoals Palau en Baja Sardinia. Mondaine dorpen zijn Porto Cervo en Porto Rontondo. Alle plaatsen hebben baaien en mooie stranden.

Palau vormt als het ware de toegang tot Sardinië in het noordoosten van het eiland. In de haven van Palau is het een gezellige drukte. Hier vetrekken de veerdiensten naar de Maddalena Archipel en Corsica en kunnen dagtochten met zeil- of motorboten geboekt worden. Ook zijn er gemotoriseerde rubberboten te huur om zelf de prachtige omgeving te verkennen.

In Porto Cervo neemt de watersport een belangrijke plaats in. Er zijn maar liefst twee jachthavens, waar de meest luxueuze jachten te bewonderen zijn. De chique Yacht Club Costa Smeralda organiseert verschillende zeilregatta's, waar vele watersportliefhebbers op afkomen. Het witte kerkje 'Stella Maris' ligt net iets boven het dorp met een uitzonderlijk mooi uitzicht over de jachthaven en is zeker een bezoekje waard.

Vanuit Baja Sardinia heb je uitzicht op de La Maddalena eilanden.

Wij volgen de weg langs de kust tot aan Budoni maar eerst bezoeken wij nog San Teodoro waarna wij via Nuoro weer terug keren naar boven.

Van een slaperig vissersdorpje is San Teodoro de laatste decennia uitgegroeid tot een belangrijke vakantiebestemming op Sardinië. San Teodoro ligt op slechts 25 kilometer afstand ten zuiden van Olbia en is gemakkelijk bereikbaar vanaf het vliegveld en de ferry-haven, waar de veerboten van het vasteland aankomen.

Budoni is een echte strandbestemming. Het dorp van nog geen vierduizend inwoners ontvangt zomers ruim zeventigduizend toeristen. Die komen voornamelijk voor de 18 kilometer strand, de helderblauwe zee en de suggestieve mediterrane vergezichten.

Het was er nu nog erg rustig.

Om toch nog een beetje op tijd terug te komen nemen wij de autoweg naar Nuoro en rijden dan terug via Bitta en Buddoso richting Olbia. Een prachtige hoogvlakte. Na alle vele kronkelwegen en uitzicht op weiden met koeien, schapen en geiten en wederom de prachtige groene natuur komen wij rond 20.30 uur aan in het hotel. De hoogste tijd voor een beetje eten en een lekker Italiaans wijntje.

Op 2 mei als het zonnetje weer hoog aan de hemel staat nemen wij de ferry naar de La Maddalena eilanden. Deze ferry vertrekt vanuit Palau. De kosten voor de ferry: auto en twee personen Eur. 35.60. Het is de moeite waard. Neem de auto mee zodat je het eiland kunt verkennen en ook nog eventjes naar La Caprera kunt gaan.

La Maddalena zelf is een leuke plaats waar je prima een dag kunt vertoeven. Het winkelaanbod is groot. De haven is mooi. De kerk is te bezichtigen. Er heerst een gezellige sfeer. Verder op eiland vind je prachtige baaien met zandstranden.

Direct naast La Maddalena ligt het eiland Caprera (15,7 vierkante meter groot). Daar vandaan heb je via een smalle stenen brug toegang tot talloze, Caribisch lijkende zandbaaien. In de inhammen rond dit eiland laten zich talrijke dolfijnen zien.
Op dit eiland stierf Guiseppe Garibaldi, een Italiaanse patriot, hij woonde er van 1855 tot 1882. Zijn huis is nu een museum. Het hele eiland zelf is ook een nationaal monument. In 2007 was Caprera de startplaats van de 90e Ronde van Italië.

Caprera is een prima wandeleiland.

La Maddalena is een echte aanrader.

Onze laatste dag besteden we om via een toeristische route in Alghero te komen waarvan wij weer naar huis vliegen. We nemen de weg richting Palau naar Tempio Pausiano en dan richting het meer Lago del Coghinas. (S392) Bijzonder mooi gelegen in een rustige omgeving. Echt iets voor natuur liefhebbers.

Tot slot Sardinie vinden wij een geweldige natuurbestemming. Een parel in de Middellandze Zee. Zeer geschikt om met een auto te verkennen. Neem navigatie mee of huur deze. Een goede auto kaart in onontbeerlijk om de mooie wegen te vinden.