toerkoopsombrero.reismee.nl

Maleisie

Maleisië een uniek land voor strand en cultuur.

Maleisië en Singapore bezocht ik van 15 mei tot 23 mei 2012.

De vliegreis werd uitgevoerd door Singapore Airlines en zoals gebruikelijk met een service die het vliegen van 12 uur een stuk makkelijker maakt. Groot aanbod van films en muziek.

Na aankomst in Singapore werd ons een ontbijt aangeboden en ook ontvingen wij informatie omtrent de stad Singapore. Het heeft een goed metro-netwerk, uitgebreid openbaar vervoer per bus en ook de hop on hop off ontbreekt niet. De kosten voor een metrokaartje zijn op dit moment 2.20 dollar enkele reis. Indien je het kaartje weer inwisselt ontvangt je weer een dollar terug. Er wordt wel geschreven dat het de schoonste stad ter wereld is maar dat is zeker waar.

Let op: de meeste winkels gaan pas open om 10.30 uur en blijven dan wel open tot 22.00 uur.

Uit eten gaan kan op een goedkope manier. Vaak voor ongeveer 3 of 4 dollar. Drankjes 2 dollar.

Chinatown is een hoogtepunt om te bezoeken:

Chinatown
De Chinese wijk van Singapore heet zoals in alle grote steden ter wereld Chinatown. Deze aan de zuidkant van het centrum gelegen wijk is een stad op zich, geheel met een eigen gezicht en levensritme. Bezoek zeker de kraampjes aan Trangganu Street, tijdens de ‘night market' kun je hier genieten van Chinese gerechten en na onderhandelen goed inkopen doen bij de vele handelaars. Opvallend gebouw is de Buddha Tooth Relic Temple and Museum, een geheel in traditioneel Chinese stijl gebouwde tempel. Neem zeker ook binnen een kijkje, waar goud- en roodtonen een prachtige sfeer geven.

De etnische wijk Little India prikkelt je zintuigen. De winkeltjes verspreiden de geuren van heerlijke kruiden, de restaurants proberen je met Indiase curries en tandoorigerechten naar binnen te lokken en de vele tempels die je in deze wijk aantreft zijn meer dan de moeite waard. Zeer fraai van buiten is de Veeramakaliamman tempelrrijk. Vanuit Little India loop je makkelijk naar het centrum terug.

Het koloniale centrum
Centraal in Singapore ligt het koloniale centrum waar prachtige historische gebouwen staan, zoals het Raffles Hotel waar de cocktail Singapore Sling haar oorsprong vindt. De kosten bedragen op dit moment 20 Singapore dollar. Het indrukwekkende Asian Civilisations Museum, de Victoria Concert Hall en St. Andrews Cathedral. Hét plekje om een foto van Singapore te maken is bij het standbeeld van Sir Stamford Raffles.

Raffles hotel is altijd de moeite waard om even te bezoeken. Een prachtig gebouw.

Ook Orchard Road. Het is de bekende winkelstraat van Singapore.

Ook Centosa park hebben wij bezocht met de metro. Er waren 3 attracties voor ons uitgezocht namelijk een rondje met een segway, kabelbaan en met een wagentje een parcours afleggen. Het is allemaal een zeer schoon en netjes en ook een goed ontspanningspark voor de Singaporezen.

We gaan op naar de volgende locatie en wij maken een vliegreis van ongeveer 40 minuten naar West-Maleisië, op het Maleisische schiereiland. Dit strekt zich uit van Thailand in het noorden tot Singapore in het zuiden. In de Zuid-Chinese Zee ligt op 600 km afstand Oost-Maleisië, dat wordt gevormd door de staten Sarawak en Sabah, die op het eiland Borneo liggen. Samen vormen ze de natie Maleisië, dat uit dertien staten bestaat - Johor, Negeri Sembilan, Malakka, Pahang, Terengganu, Kelantan, Perak, Perlis, Kedah, Selangor, Penang, Sarawak, Sabah en de federale gebiedsdelen Kuala Lumpur, Labuan (Borneo) en Putrajaya.

Kuala Lumpur.

Het is al weer donker als wij aankomen. Transfertijd ongeveer een uur.

Wij verblijven in een prachtig hotel Royale Chalan hotel.

Een aantal van ons hebben uitzicht op de Petronas Twin Towers. 's Avonds zijn deze prachtig verlicht.

De meest bekende gebouwen van Kuala Lumpur zijn de Petronas Twin Towers. Met hun 452 meter waren zij enige tijd de hoogste gebouwen ter wereld (Burj Khalifa is op dit moment het hoogste gebouw ter wereld). Naast deze twee torens is er verspreid over de stad nog veel andere hoogbouw te vinden. Een belangrijke toeristische attractie is de 'Menara KL' (KL-Toren), een 421 meter hoge televisietoren. De spits van deze toren steekt boven die van de Petronas Towers uit, omdat de Menara KL op een heuvel, Bukit Nanas, is gelegen. Naast alle moderne gebouwen zijn er in het centrum ook nog veel gebouwen uit de koloniale tijd te vinden. Echter is er in de buitenwijken niet zoveel hoogbouw.

Er zijn ook talloze winkelcentra in Kuala Lumpur. Dat zijn vaak gigantische gebouwen met allemaal winkels. Sommige winkelcentra in Kuala Lumpur hebben ook luxere faciliteiten als een ijsbaan, achtbaan etcetera. Kuala Lumpur is een moderne metropool met een historie.

Het eten smaakt overal heerlijk. Veel geurige rijst, kip, vis en natuurlijk allerlei soorten fruit.

Kuala Lumpur is een winkelparadijs. Ook in de Petronas Twin Tower . Verder ben ik op de 89e verdieping geweest. Het gaat allemaal onder strikte begeleiding maar je uitzicht is echt geweldig.

Ook bezoeken wij Batu Caves:

De Batu Caves bevinden zich ca. tien kilometer ten noorden van Kuala Lumpur. De grot is 400 meter lang en 100 meter hoog en werd in 1892 ontdekt. Het is een heilige grot voor de Hindoe's. 270 trappen omhoog en weer naar beneden en dan smaakt de inhoud van een kokosnoot heerlijk. Lekker tegen de dorst.

Ook bezoeken wij Chinatown en Putrajaya. Putrajaya is een nieuwe stad en een federaal territorium in Maleisië. Putrjaya is vanaf 1995 opgezet als administratief centrum voor het land om het overvolle Kuala Lumpur te ontlasten. De stad is vernoemd naar de voormalige premier Tunku Abdul Rahman Putra. In het Maleis staat Putra voor prins, en Jaya voor fantastisch of succes.

Ze zijn zeer trots op deze nieuwe stad maar helaas toen wij er op zaterdag waren was het erg rustig.

Als laatste in Kuala Lumpur hebben wij een parade bezocht die georganiseerd was door Tourism Malaysia. Het was een parade met heel veel kleur, dansen en versierde wagens. De minister van Tourism was ook aanwezig. Colours of 1Malaysia was een unieke parade.

Ons volgende traject is Langkawi een prima strandbestemming in Maleisie. Het ligt op ongeveer een uurtje vliegen van Kuala Lumpur. Het geeft meteen een ander beeld na aankomst. Landelijk, rustig, veel buffels, natuur en prachtige stranden. Het eiland is niet geschikt voor snorkelen en duiken.

Het is heerlijk om in zee te zwemmen. Prima temperatuur. We hebben hier een drie-eilanden-tocht gemaakt. De excursie duurt 4 uur en onderweg kun je zien hoe de adelaars gevoerd worden. Verder verblijf je een uur op een heerlijk strand en ook bij een ander eiland kun je gaan zwemmen in een binnenmeer (diepte 10 meter.) We verblijven in het Sheraton hotel in een bungalowkamer midden in de natuur.

De volgende dag gaan we met de kabelbaan omhoog. Deze ligt naast hotel Berjaya beach. Deze excursie is erg leuk en je hebt er een prachtig uitzicht. In de verte zie je het uiterste puntje van Thailand. Na deze excursie bezoeken we op eigen gelegenheid hotel Berjaya. Bijzonder mooi en goed verzorgd hotel.

Als laatste op deze dag de Sunsetcruise. Een goed verzorgde excursie met lekker eten en veel gezelligheid aan boord.

Ook maken we de mangrovetocht Jetty Killim met bezoek aan de vleermuizengrot. De lunch is bij de visfarm. Hier krijg je uitleg over verschillende soorten vis zoals pijlstaartrog, koningskrab, snoekbaars enz.

Ook varen wij nog naar een open plek waar we volop zeearenden zien. Ze worden wederom gevoerd.

De mooiste stranden bevinden zich bij Tanjung Rhu waar wij onze dag afsluiten en terug gaan naar het hotel om te vertrekken naar Nederland.

Langkawi is een heerlijk eiland om een aantal dagen te verblijven. Je kunt er volledig tot rust komen. Zeer relaxed. Mooie stranden en een heerlijke zee om in te zwemmen. Verder is het eiland erg mooi, groen. Ook zijn er voldoende aktiviteiten om je vermaken op Langkawi zoals mountainbiken, bezoek aan de watervallen, The Crocodile farm, boottochten in allerlei vorm, de kabelbaan.

Winkelen in de toeristische gebieden op het eiland Langkawi betekent vooral slenteren langs de vele kleine winkeltjes. De winkeltjes langs Pantai Cenang en Pantai Tengah verkopen vooral kleding, souvenirs en andere hebbedingetjes. Er is langs Pantai Cenang ook een gezellige toeristische avondmarkt; de Temoyong Night Market die elke donderdag tussen 17.00 en 20.00 plaatsvindt. Elke zaterdagavond heb je een 'nightmarket' in het stadje Kuah. Dit is een erg gezellige markt waar je vooral veel locals zult aantreffen. Dit is vergelijkbaar met de avondmarkt van Batu Ferringhi op het eiland Penang. Bij Telaga Harbour (Pantai Kok) in het noordwesten van het eiland heb je ook nog een supermarkt, een aantal restaurants en wat kleine winkeltjes.

Kortom genoeg te doen op Langkawi.