toerkoopsombrero.reismee.nl

Tineke heeft Bali bezocht

Reis met me mee naar prachtig Bali Indonesië.

Studiereis is van 7 november tot 16 november. De vliegreis wordt uitgevoerd met Garuda.

Onze gids ter plaatse is Wayan. Zij is voor OAD opgeleid tot een Nederlands sprekende gids. Momenteel begeleidt zij veel rondreizen.

Bali is een zeer gastvrij eiland met een prachtige natuur en een zeer vriendelijke bevolking. Het is een provincie van Indonesië en ligt midden tussen Java en Lombok. Bali heeft ruim 3,5 miljoen inwoners en de hoofdstad is Denpasar.

Tijdsverschil met Nederland is 7 uur later. In de maanden juli, augustus en september valt doorgaans de minste regen.

Op Bali is 80% van de bevolking Hindoe. Godsdienst is sterk verweven met het dagelijks leven. Overal treft men de Hindoe tempels aan en wordt er geofferd.

Bali heeft een prachtige natuur met rijstvelden (Sawah's), vulkanisch gebergte en mooie stranden en ontelbaar veel winkels waar men o.a. de sarong kan bewonderen in de mooiste kleuren. Het openbaar vervoer wordt geregeld door taxi's. In de regio's Kuta, Seminyak, Legian en Tuban levert dit wel files op.

Bekende vulkaan is Gunung Batur bij het meer van Batur.

Kortom een heerlijk vakantie-eiland waar men een keuze heeft van eenvoudige tot zeer luxe hotels.

De eerste plaats die wij bezoeken is Nusa Dua. De hotels die hier liggen zijn zeer geschikt voor gasten die van luxe houden. Hotels zoals Melia Bali en Grand Hyatt zijn zeer verzorgd en bieden de gasten veel faciliteiten.

Grand Hyatt heeft een prachtige spa en 25 conferentie-ruimten. Het strand is hier 650 meter breed en er is ook een prachtige tuin.

Nusa Dua is verder niet echt een plaats maar het heeft nog wel een eigen winkelcentrum Bali Collection. Er is ook een 18 holes golfbaan in Nusa Dua. Tevens vindt men er prachtige stranden.

Sanur is een geliefde plaats bij de Nederlanders. Bekende hotels hier zijn Bali Hyatt, Sanur Beach, Peneeda View,Griya Santrian. Gezellige winkeltjes en goed strand. De zee is hier rustiger dan in Kuta en Legian. ‘s Avonds na 21.00 uur is het rustig in Sanur. Geen bioscoop of discotheek. Restaurantjes zijn er natuurlijk wel en ook voldoen pinautomaten.

Let wel op voor rolstoelen of gasten die slecht ter been zijn. Stoepen zijn zee onregelmatig.

Na Sanur bezoeken wij Ubud en dat is eigenlijk iets wat je altijd zou moeten combineren tijdens je vakantie. Altijd een paar nachtjes Ubud erbij. Prachtige natuur. De plaats Ubud is bekend geworden als centrum voor de kunsten. Trouwens overal waar je kijkt op Bali lijkt er wel iets van kunst te zien.

Ubud Village resort en Maya Ubud resort zijn heerlijke hotels om te verblijven. Beide hebben een prima spa.

Ook bezoeken wij Lovina een locatie waar je dolfijnen kunt spotten. De stranden zijn hier donker.

Het wel ook een prima duiklocatie. Lovina Beach is de verzamelnaam voor een aantal stranden ten westen van de oude hoofdstad Singaraja. Over een lengte van een paar kilometer rijgen zich bungalowcomplexen aaneen, afgewisseld door restaurantjes. Hier is niets te doen, behalve aan het strand liggen en een beetje snorkelen bij het rif vlak uit de kust.

Ook de lokale markten, het ULun Danu Temple, aan het meer van Bratan en ook de Gitgit watervallen zijn leuke excursies om te ondernemen. De Gitit watervallen liggen in een prachtige groene omgeving.

Watervallen
Ongeveer 30 minuten ten zuiden van Singaraja is de meest spectaculaire waterval van Bali: de Git Git waterval. Een pad van ongeveer 1 km met allerlei souvenierwinkeltjes leidt u langs een koffie- en vanilleplantage naar de 40 meter hoge waterval. Hier kunt u genieten van het water dat naar beneden klettert.

De Ulun Danu Batur is een Balinese Pura, een hindoeïstische tempel op Bali. De Pura Ulun Danu Batur ligt in het noordwesten van het eiland ten westen van Penelokan bij het meer Danau Batur bij de vulkaan Gunung Batur.

Er zijn drie binnenplaatsen met diverse poorten en zijpoorten. De belangrijkste tempelpoort heeft gouden deuren. Op de laatste binnenplaats staan diverse meru's.

Ook dolfijnen spotten behoort tot de mogelijkheden in Lovina. De excursie start om 06.00 uur. Heel veel boten zij in de weer om de dolfijnen te spotten.

's Avonds hebben wij geslapen in Candidasa. De zee was hier niet erg toegankelijk. Geen strand. Het is hier erg rustig. Ver weg van de toeristische wereld.

Prachtig design hotel met erg vriendelijk personeel. Wij hebben nog een beetje kookles gehad.

Hotel Alila Manggis is een zusterhotel van Allila Diwa in Goa.

Na Candidasa beginnen wij aan het laatste stuk van onze reis en gaan we op weg naar het drukke Kuta. Het is inderdaad erg druk met het verkeer. Files zijn heel normaal. We slapen eerst in een hotel welke gelegen is in het centrum van Kuta. Kuta biedt ontzettend veel winkels en uitgaansmogelijkheden. Veel Australische jongeren verblijven hier. De laatste nacht mogen wij in het fijne hotel Legian Beach slapen. Al deze plaatsen grenzen aan elkaar. Legian is erg leuk. De zee bij Legian Beach geeft prachtige golven en het strand is er ook prima. Superleuk hotel. Winkels rondom. Prima restaurant.

Legian grenst weer aan het trendy meer Seminyak. Ligt ten noorden van Legian. Het strand is net zo mooi als van Kuta. Heeft prachtige winkels. Place to be tegenwoordig.

Bali is een prachtige bestemming met cultuur en heel veel natuur en omringd door vele mooie stranden. Een bestemming waar ik graag naar op vakantie zou willen gaan.