toerkoopsombrero.reismee.nl

Azoren

De Azoren, het weerzien met kratermeren en walvissen

De Azoren bestaat uit negen eilanden in de Atlantische oceaan en ik zal er twee gaan bezoeken. Eerst Terceira en vervolgens Sao Miguel.

Het eerste wat mij opvalt wanneer we van de luchthaven naar de plaats Angra do Heroismo rijden is het groene landschap. Overal strekken de weilanden uit, afgezet met lava muurtjes, begroeid met hortensia's en met grazende koeien en stieren. Deze stieren worden aan een lang touw in de straten van de dorpjes losgelaten en dit evenement, tourada a corda, vindt het hele jaar door plaats. Een redelijke kans om dit bijzondere schouwspel van dicht bij mee te maken. Tip: zorg dan wel dat je vlak bij een boom staat om er eventueel in te klimmen... Fijn om te weten is dat deze stieren de 'gevechten' altijd overleven en daarna weer genieten in de groene weilanden.

De grootste plaats, Angra do Heroismo staat op de werelderfgoedlijst. Deze 'stad' ligt aan het water ik wandel door de nauwe straatjes, over mooie pleintjes en verwonder me over de diverse winkeltjes met souvernirs, kleding en sieraden. Tip: bezoek de kerkjes, het paleis en wandel door de kleine straatjes gelegen achter de haven. Beira Mar is een goed restaurant aan het water. Op een paar minuten lopen van dit restaurant bevindt zich de enige bar die de plaats rijk is. Gezelliger zijn echter de terrasjes rond de pleintjes (gedurende de zomer).

Onderweg van Angra (in het zuiden) naar Praia da Vitoria (in het oosten) rijden we door witte dorpjes. De uitzondering op deze witte huisjes zijn de 'kapellen' van de heilige geest, ook wel 'imperios' genoemd. Deze huisjes zijn geschilderd in de meest mooie felle kleuren en tijdens je vakantie op Terceira daag ik je uit de 72 kapelletjes te zoeken die dit eiland rijk is. Praia da Vitoria heeft een oud historisch centrum en heeft stranden om na een wandeling op uit te rusten. Breng zeker een bezoek aan de kerk in het centrum waar nog mooie fresco's bewaard zijn gebleven en eet vervolgens in 'Sabores do Chefe' waar je een heerlijke visschotel kunt eten met o.a. inktvis en garnalen.

Na een heerlijke maaltijd bezoeken we het wijnmuseum in Biscoitos (in het noorden). Dit kleine museum geeft uitleg over de bebouwing van deze Biscoitos wijn. Uiteraard krijg je ook zelf de kans deze wijn te proeven. Op enkele minuten rijden bevinden zicht de zwembaden tussen de rotsen. Deze baden zijn door de zee gevormd en er zijn trapjes aangelegd om makkelijk in het water te komen. Deze baden zijn vooral geliefd bij de lokale bevolking.

Tenslotte sluiten we de dag af met een afdaling in de grot Algar do Carvao. Zeker de moeite waard en voor iedereen goed te doen. Je besluit zelf of je helemaal of gedeeltelijk afdaalt naar het meer.

We vliegen in 30 minuten naar Sao Miguel, het grootste eiland met vele hoogtepunten. De hoofdstad Ponta Delgada is levendig en ligt rondom een grote baai. Wanneer wij de stad binnenrijden liggen er drie grote cruiseschepen in de haven waardoor alle terrassen en pleintjes vol met toeristen zitten. Erg gezellig maar 's avonds keert de rust (gelukkig) weer terug en eten wij heerlijk bij het restaurant '100 Espinhas' in Portas do Mar aan de haven en lopen daarna het oude centrum op zoek naar een sfeervolle lokatie voor een drankje. Tip: bezoek de jazzbar Collegio 27 in één van de smalle straatjes van Ponta Delgada.

Een waar hoogtepunt tijdens je bezoek aan Sao Miguel is de Whale Watching. De walvissen en dolfijnen bevinden zich het hele jaar door bij de eilanden van de Azoren. Tip: plan de trip gelijk aan het begin van je bezoek zodat deze bij slecht weer verschoven kan worden naar een later tijdstip.

Mooie wandelingen kunnen op het hele eiland gemaakt worden maar je inspanningen worden pas echt beloond wanneer je uitkijkt over de kratermeren zoals het kratermeer van Sete Cidades (in het westen) en het kratermeer do Fogo en Furnas (in het midden). De kleuren van de meren variëren van blauw naar groen omzoomd door honderden roze azalea's en blauwe hortensia's.

Een ander hoogtepunt is het Terra Nostra Park gelegen bij het plaatsje Furnas. Furnas staat bekend vanwege de geisers en wij zien onze eigen gestoofde lunch uit de grond komen voordat het naar het restaurant gebracht wordt. Tip: Picknick in de open lucht langs het prachtige meer waar ook de lokale bevolking graag eet. Op enkele minuten rijden ligt het Terra Nostra Park, een botanische tuin met thermische wateren waar al aardig wat mensen in ronddobberen wanneer wij daar aankomen. We wandelen hier een paar uur rond voordat we de enige theeplantage van Europa gaan bezoeken.

Tip: bezoek de theeplantage Cha en koop als souvenir heerlijke verse groene of zwarte thee van de Azoren. Een bijzonder en ook nog lekker aandenken!

Wanneer bezoek je de Azoren

De beste reisperiode is van mei tot en met september. De meeste planten staan in bloei en de temperatuur varieert van 15 tot 25 graden celcius. Tip: Kleed jezelf aan in laagjes, hempje, truitje, vestje zodat je jezelf kan afpellen.

Hoelang bezoek je de Azoren

De Azoren kunnen zowel voor een kortere periode (een aantal dagen op één eiland) als voor een langere periode bezocht worden. Ga je langer dan één of twee weken is het aan te raden meerder eilanden te bezoeken. Het vervoer tussen de eilanden gaat per boot of per vliegtuig.

Wat bezoek je op de Azoren

Als natuurliefhebber bezoek je zoveel mogelijk eilanden. Bijvoorbeeld Sao Miguel met zijn kratermeren en zijn levendigheid. Terceira met zijn weilanden en historische stad Angra do Heroismo. Santa Maria met zijn steile hellingen met wijngaarden, Faial met de hortensia's en Peters pub waar alle wereldzeilers elkaar ontmoeten en Pico met zijn walvissentraditie. Aan te raden is om met een huurauto zelf de eilanden te verkennen. De infrastructuur is prima en alle plaatsen staan duidelijk aangegeven.

Conclusie

De Azoren is geschikt voor iedereen die houdt van natuur, wandelen, rust, golfen, zeilen en cultuur. Aarzel niet om uw vakantie te boeken naar deze prachtige bestemming. U zult er zeker geen spijt van krijgen.

Ik houd u graag op de hoogte van mijn reiservaringen. Blijf mij volgen op deze reissite.

Nicole van Alebeek

Henri de Groot

Ik wil je wel volgen, maar hoe heet jij?