toerkoopsombrero.reismee.nl

IJsland

Studiereis IJsland
18 t/m 22 oktober 2011 met Oad Reizen

Dag 1
De vlucht naar Keflavik, de luchthaven van Reykjavik, duurt ongeveer 3 uur vanaf Amsterdam. Icelandair is een maatschappij die rechtstreeks vliegt. Tijdens de comfortabele vlucht heeft iedereen een eigen tv in de stoel voor hem. Frisdranken zijn tijdens de vlucht inbegrepen, snacks en alcoholische drankjes zijn tegen betaling (in euro of IJslandse Kronen). Vanuit de lucht zijn de gletsjers al goed zichtbaar.

Na aankomst in IJsland zijn we eerst gestopt bij het Blue Lagoon meer. Dit ligt ongeveer 40 km van Reykjavik en is omsloten door een lavaveld. Het water van het melkachtig blauwe meer dankt zijn kleur aan mineralen en algen, die een bewezen heilzame werking hebben op huidaandoeningen. Een bad in het 38 graden warme water is ontspannend voor lichaam en geest. Uiteraard is het ook mogelijk om diverse behandelingen te boeken, zoals massages en peelings, voor een diepere reiniging.

Na deze heerlijke verwennerij zijn we doorgereden naar de hoofdstad van IJsland, Reykjavik. Na het inchecken en opfrissen zijn we 's avonds gaan eten in de stad. Bij restaurant Grill Markett krijg je voor €50,- een uitgebreide maaltijd uitgeserveerd. Het diner bestaat uit ongeveer 10 gangen met allemaal kleine porties van de lekkerste IJslandse specialiteiten: lamsvlees, zalm, forel maar ook walvis staat op het menu.

Dag 2
Vandaag hebben we een korte stadstour door Reykjavik op de planning staan. In deze stad heerst een gemoedelijke, warme sfeer. De bevolking is erg vriendelijke en gastvrij. De belangrijkste straat is de Laugavegur. Hier vindt je niet alleen de meest hippe en trendy winkels, maar ook diverse restaurants en bars. Een echte aanrader is Restaurant Caruso, hier heb je meerdere ruimtes waar je kunt eten. Elk van deze kamers is ingericht als een huiskamer. 's Avonds is er in het gezellige centrum een bruisend nachtleven met leuke bars en clubs. Voor een mooi uitzicht over de stad en de omgeving kun je het beste naar 'de Parel' gaan: een spiegelende glazen koepel gebouwd op 6 heetwatertanks. In de ‘Perlan' is ook een restaurant gevestigd, dat in twee uur tijd éénmaal ronddraait.

's Middags hebben wij een ATV (all terrain vehicle) tour gedaan in het binnenland. Twee uur rijden op een quad door de natuur van IJsland. Door modder en sneeuw, over heuvels en uitgestrekte vlakten. Een echte aanrader voor de actieve reiziger!

Dag 3
Vanuit Reykjavik kun je heel makkelijk dagexcursies maken om dit geweldige land te verkennen. Zoals bijvoorbeeld een tocht naar de zuidkust. Aan de zuidkust liggen de meeste vulkanen waaronder ook de Eyjafjallajokull, bekend van de uitbarsting in 2010. Onderweg naar deze vulkaan maken we eerst een stop nabij Selfoss. Hier vindt je de Seljalandsfoss. Het speciale van deze waterval is dat je hier achter de waterval kunt lopen. De IJslanders geloven dat als je achter de waterval staat en een wens doet, deze ook uitkomt. De stad Selfoss is hét distributiecentrum voor landbouwproducten van het zuiden.

Eenmaal aangekomen bij de vulkaan is er weinig meer te zien van de uitbarsting van 2010. Aan de voet van de berg ligt een grote boerderij. De eigenaar van deze boerderij heeft een klein visitors centre opgezet naar aanleiding van 2010. Door middel van een korte film laten zij zien hoe zij getroffen zijn door de uitbarsting. Maar ook hoe zijn alles weer hebben opgebouwd. Het is erg indrukwekkend wetend dat de vulkaan, die onder een gletsjer ligt, zoveel verwoest heeft. De gletsjer is voor een groot deel gesmolten waardoor het hele gebied onder water liep en de daarop volgende stoot van lava, as en stenen zorgde voor een dagen lange nacht op klaarlichte dag.

Op korte afstand hiervan ligt het plaatsje Skógar. Hier is een openluchtmuseum waar nog de oorspronkelijke huisjes staan: huizen met een dak van graszoden tegen de ijzige wind. Hier stort ook de indrukwekkend 60 meter hoge waterval Skógasfoss zich in het dal. Men beweert dat bij zonneschijn het goud glinstert in de kist, die de eerste kolonisten achter de de waterval zouden hebben verstopt.

Even verderop ligt de Myrdalsjokull. Onder deze gletsjer ligt vulkaan Katlan, waarvan de lokale bevolking gelooft dat deze binnenkort ook nog gaat uitbarsten. Een van de uitlopers heet Sólheimajokull. Op deze gletsjer worden wandelingen georganiseerd. Tijdens zo'n wandeling krijg je spikes onder je schoenen en een ijsbijl. Onder begeleiding gaan we de gletsjer op om een wandeling van ruim een uur te maken. Dit is een unieke manier om dit natuurverschijnsel vanuit een ander standpunt te bekijken. Tijdens de excursie krijg je uitleg over het ontstaan en bestaan van de gletsjer. De wandeling is geschikt voor iedereen vanaf 8 jaar.

Dag 4
Een andere populaire excursie is de Golden Cirkel. Tijdens deze trip ga je de natuurwonderen waar IJsland bekend om staat bezoeken. Onze eerste stop is bij Gulfoss: de ‘Gouden waterval'. De gletsjerrivier Hvitá stort in twee etages, die in een hoek van 90 graden op elkaar staan, 31 meter naar beneden. Sinds 1979 staat de waterval onder natuurbescherming.

Het hoogtepunt van deze excursie is een bezoek aan Geysir. In dit thermale gebied ligt de Stóri Geysir (grote geiser). Het bekken van deze geiser is 14 meter. Sinds ongeveer 10 jaar geleden is deze gestopt met spuiten. Op slechts 100 meter afstand spuit Strokkur nog regelmatig zijn fonteinen de lucht in. Om de 5 minuten spuit de geiser een fontein van warm water tot wel 20 meter hoog. Er zijn ook nog meerdere kleine geisers te zien in dit gebied. Hier kregen wij een demonstratie van hoe de mensen vroeger hun brood bakten in de grond van dit gebied.

Thingvellir is voor de IJslanders de belangrijkste plek van het land. Hier vonden alle belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis plaats: van het uitroepen van de vrijstaat in 930 tot de stichting van de republiek IJsland in 1944. Ook geografisch gezien is dit nationale park, sinds 2004 op de Werelderfgoedlijst van Unesco, een belangrijke plaats waar de Euraziatische en Amerikaanse continentale platen uit elkaar drijven. Dit is duidelijk zichtbaar aan de kloven die van het noordoosten naar het zuidwesten lopen. Metingen hebben aangetoond dat de Thingvellir jaarlijks 8 mm daalt en evenveel breder wordt.

Wanneer we terug zij in Reykjavik, voor de laatste nacht, hebben wij 's avonds gegeten in Restaurant Reykjavik. Een leuke manier om de reis af te sluiten is een diner in dit restaurant: steengrillen op een lavasteen. Iedereen krijgt een eigen bord met een verhitte lavasteen waarop je diverse stukjes vlees en vis kunt grillen.

Dag 5
De terugvlucht naar Nederland is al erg vroeg in de ochtend. Maar terugkijkend op een geweldige reis is dit helemaal geen probleem.

IJsland is een land met een geweldige natuur. Het varieert van koud (gletsjers) naar warm (geothermische baden en vulkanen). Een bestemming voor een lang weekend maar ook om zelf met een auto te verkennen tijdens een langere periode.